De Miracle Morning

Al jaren was ik er naar op zoek. Een ochtendroutine die me blij maakt en me uit mijn bed doet halen. Nu ben ik niet eens zo’n uitslaper, wat wil je ook, met twee jonge kinderen? Het spitsuur van het leven, we komen er net een beetje uitgekropen bij ons thuis. Jaren waarin ieder (half) uur slaap extra als een geschenk uit de hemel was. Inmiddels zijn de nachten normaal gesproken relatief rustig. En komt er dus meer ruimte om te kijken hoe ik de dag zelf wil starten.

Ik weet theoretisch gezien dat het wetenschappelijk bewezen is dat het werkt als je ’s morgens tijdig je bed uit komt om voor jezelf te zorgen. Maar ja, is die kennis dan sterker dan het gevoel je nog een keer te willen omdraaien als je wakker wordt…? In mijn geval heel vaak niet. Jarenlang hebben we geslapen totdat Fenna en Indy wakker werden en in ons bed hun geheel eigen versie van een gezellige dagstart opvoerden. Fijn zeker, maar vrijwel altijd ook vroeg. Die mensen die me altijd wisten te vertellen dat ze vrijwillig om 06.00 uur opstonden om dan iets voor zichzelf te gaan doen, keek ik altijd met een alleszeggende frons en opgetrokken wenkbrauwen aan. Aan mijn bed geen (vrijwillige) polonaise rond dat tijdstip.

Met als gevolg dat de hele dag in het teken van rennen voor de ander staat. Te beginnen met de kinderen, die aangekleed en gevoed om 08.30 uur op school afgeleverd dienen te worden. Vervolgens snel door naar werk om daar aan de slag te gaan. In de hoop dat de werkdag enigszins tijdig eindigt zodat je de kinderen aan het einde van de middag op kunt halen en van eten kunt voorzien. En als zij om 19.00 uur op bed liggen, crash jij op de bank waar je je slechts nog met grote moeite van af kunt hijsen om de horizontale ligging die je al de hele avond hanteert, in bed te voort te zetten.

Hoe anders is het nu, nu we zelf weer onze tijd van opgaan bepalen. Nu kan ik eindelijk in de praktijk brengen wat ik ooit in het boek ‘The Miracle Morning’ las. Schrijver Hal Elrod heeft zijn dag verlengd door eerder op te staan. De theorie is simpel. Je zet de wekker vroeger dan je gewend was te doen en de tijd die je daardoor overhoudt, gebruik je om te doen waar je blij van wordt. Wat dan ook! Je kunt gaan sporten, mediteren, lezen, schrijven, met de hond naar het bos. Of je doet het allemaal. Zo lang het jou maar blij maakt. En je het niet doet voor de ander. Zelfzorg dus.

De schrijver van het boek overdrijft het wel enigszins; als ik me niet vergis, staat ‘ie nu om 04.00 uur op. En stelt dat de energie die je krijgt door de dag voor jezelf te starten, opweegt tegen de uren die je minder slaapt. Maar als onderzoek iets heeft uitgewezen, dan is het wel dat de mens (minimaal) acht uur slaap nodig heeft. En dat slaap het beste medicijn is voor praktisch alles wat je onder de leden kunt hebben. Dus als het je niet lukt ’s morgens eerder je bed uit te komen, probeer dan op de dag zelf tijd te maken, een moment waarop je jezelf centraal stelt. Zo heb ik (vrijwel) iedere dag tussen de middag twee uur vrij om te gaan en staan waar ik wil. Toen Fenna en Indy nog wat jonger waren, gebeurde het dan regelmatig dat ik met m’n benen languit gestrekt een uiltje knapte. Maar normaal gesproken is dat de tijd dat ik m’n rondje ren.

En die ochtendroutine van nu? Begin december gaf ik een training aan de trainees van de Provincie Zuid-Holland. Een training waarvoor we een aan het Wim Hof Center verbonden trainer hebben uitgenodigd, gespecialiseerd in ademhalingsoefeningen en natuurlijk het welbekende ijsbad. Een unieke ervaring waar ik hem dankbaar voor ben, aangezien ik sindsdien iedere ochtend voor de kinderen wakker zijn, naar beneden ga om daar eerst rustig ademhalingsoefeningen te doen, en vervolgens het ijsbad in ga. Over het hoe en wat van dat ijsbad schrijf ik vast later nog eens. Voor nu….plons!

cid2781 zonsopgang en mist

Afdrukken E-mail

Reacties (0)

There are no comments posted here yet

Laat je reactie achter

  1. Posting comment as a guest.
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location

Joris GroenendijkJoris Groenendijk

Bezoekadres:

Provincialeweg 24
3981 AP Bunnik

joris@ruimtevoormeer.nl
06-12 60 18 19

nieuwsbriefOp de hoogte blijven?

Schrijf je hier in voor de Hersenspinsels van Ruimte voor Meer!

Naam *
Voer naam in
E-mail *
Voer e-mailadres in.